Skip to content

Categories:

Skriva berättelser

”Det bästa är att höra en god berättare berätta berättelser, det näst bästa är att läsa en god berättares berättelser, det näst näst bästa är att hitta på berättelser själv. Förresten, ibland kan det till och med vara det bästa av allt!” (Hans Alfredsson, företalet till Avbrott, 2001).

Att få chansen att skriva egna berättelser är väldigt kreativt och roligt, men ofta även väldigt svårt. Eftersom friheten är stor och möjligheterna många kan det kännas omöjligt att bestämma sig för hur man ska börja.  Jag brukar hjälpa min fantasi och kreativitet på traven genom att försöka begränsa friheten och möjligheterna. Då handlar uppgiften mer att lösa ett problem och då känns uppgiften plötsligt lättare.

”Ok, jag får skriva om vad som helst, men då bestämmer jag mig för att jag ska hitta en författare som jag gillar och så ska jag försöka härma henne eller honom på något vis.  Eller: Ok, då bestämmer jag mig för att välja en gammal antik myt och så skriver jag om den, så att den utspelas i nutid. ”

Det är inte bara snack från min sida. Jag har faktiskt försökt. Här kan du läsa min novell som är inspirerad av August Strindbergs novell ”Ett halvt ark papper”:  http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/berattelser/skriva-berattelser/huset/

och här kan du läsa min omarbetning av myten om Narcissos:  (öhh … den känns inte riktigt färdig än, men det kommer så småningom).

Det är lätt att drabbas av självcensur, men då får man väl bara tänka att man lär sig så länge man lever och att man ibland måste våga. Alla vet ju att fiktion är just fiktion, det är inte Du eller Jag, utan en salig röra av saker man hört, läst, sett, upplevt och funderat över …

Tänk igenom …
  • vilka som ska vara med i novellen (hur är de? vad har de för bakgrund?),
  • var novellen utspelar sig (ofta är det lagom med en enda plats) och
  • vad som ska hända (ofta är det lagom med en enda situation/händelse)!
Försök att visa snarare än att beskriva: om ett rum är stökigt – skriv inte det utan berätta detaljer som gör att vi förstår att det är stökigt, om en person är snäll och omtänksam – skriv inte det utan visa en situation där personen bryr sig om andra människor. Förstår du hur jag menar? Tänk lite som om du skulle göra en film eller en teaterpjäs. Läsaren gillar att själv få dra slutsatser istället för att få allt serverat.
Tänk också att varje person har en historia, en bakgrund, innan de kommer in i novellen och att denna historia kan antydas och på så vis ge berättelsen djup. Läsarna måste inte få veta och förstå allt som tidigare hänt i novellkaraktärens liv, utan det kan ibland räcka att de anar att personen ifråga till exempel haft en taskig barndom, mobbats eller varit mobbare eller vad det nu kan vara.

One Response

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

Continuing the Discussion

  1. NV10 och SPE10 läser Svenska B - Lite lästips för er som ska skriva tal eller noveller linked to this post on 17 april, 2012

    […] Här kan ni få lite tips kring novellskrivande: Några berättarknep:  http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/berattelser/berattarkne/ Skriva berättelser: http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/berattelser/skriva-berattelser/ […]

You must be logged in to post a comment.



Hoppa till verktygsfältet