Skip to content

Categories:

Författarporträtt

Förslag på arbetsgång:

1) Välj författare:

Välj en välkänd författare (som skrivit så kallade klassiker) och som intresserar dig! (Tänk på att författaren inte måste komma från västvärlden!) Känner du till författaren från början, har läst och tycker om honom eller henne så kommer du lättare igång. Skriv en kommentar till detta inlägg för att berätta vilken författare du valt! (Det är roligt om inte alla väljer samma författare.)

2. Materialsamlande:

Leta material och sålla bland det. Det finns mycket att läsa om olika författare. Men vad är intressant och vad har man nytta av att veta?

Tips: Lägg tyngdpunkten på författarens verk och varför de är intressanta än i dag. Försök att sätta in författaren och verken i ett större sammanhang (förslag: I. Var den valda genren vanlig vid den tiden? II. Var det valda ämnet vanligt vid den tiden? III. Var författaren före sin tid eller typisk för sin tid? Fler förslag?)

3. Redovisning:

Din uppgift är att skriva en personligt färgad presentation av den valda författaren:

  • Presentera honom eller henne och
  • berätta vad han eller hon är mest känd för!
  • Berätta varför han eller hon är intressant än i dag!
  • Illustrera din text med en passande bild och en bildtext som beskriver vad bilden visar och varifrån den är hämtad. (Tänk på att du måste ha rätt att få använda bilden!)
  • Skicka din text till Urkund som en bifogad fil i ett mejl till följande adress: charlotta.wasteson.og@analys.urkund.se
  • Publicera ditt författarporträtt på bloggen Elever & lärare tipsar & diskuterar. (Lägg den under kategorin 1900-talsförfattare.)

Sträva efter att din text ska …

  • vara lättläst och trevligt skriven!
  • vara intressant och personlig!
  • innehålla exempel och gärna något eller några korta citat ur någon känd bok!
  • vara sådan att läsaren lär sig saker som du tycker är viktiga! (Välj därför faktauppgifter med omsorg. Varje faktauppgift som du väljer att ha med, ska vara där av en anledning och allt du vet behöver så klart inte få plats i texten.)
  • glöm inte att använda dig av källhänvisningar, på samma sätt som ni gjort tidigare.

Ett exempel (skrivet av mig):

I läroboken Texter och tankar. Litteraturen 1900-talet hävdar Svante Skoglund att många 1900-talsförfattare valde att förnya kulturen genom att bryta gamla föreställningar om vad man får skriva om och hur man får skriva om det. Ett extremt exempel på detta är Tristan Tzara (1896-1963), som skrev dikter som inte alls såg ut som dikter brukade (läs gärna exemplet på sidan 20 i Skoglunds bok) och som skapade det dadaistiska manifestet 1918. Tzara gav dessutom tips till dem som ville pröva diktandets konst:

”För att göra en dadaistisk dikt
Ta en tidning.
Ta en sax.
Välj ut en artikel som är lika lång som Ni har tänkt Er dikten.
Klipp ut artikeln.
Klipp därefter ut orden i artikeln, ett efter ett, och lägg dem i en påse.
Skaka påsen kraftigt.
Ta sedan ut bitarna i tur och ordning.
Skriv av dem noga.
Dikten kommer att likna Er.

Och så står Ni där som författare, oändligt origninell och med en sensibilitet som är charmerande om än bortom gemene mans förståelse.” (Skoglund 1998, 47).

Blir du sugen på att pröva? Jag tycker att hans text är tänkvärd. Har inte även du någon gång stått framför ett kluddigt konstverk eller läst en helt obegriplig dikt, och tänkt att det där hade ju till och med en chimpans kunnat prestera?! Tänk om konstverket eller dikten inte har någon djupare innebörd, utan det bara blev som det blev och nu är det upp till betraktaren eller läsaren att skapa en mening?!

Tips:

  • Såg ni att jag skiljer mellan det jag plockat från andra källor och det som jag kommit på själv; att min text innehåller såväl referat och citat med källhänvisningar och referatmarkörer som avsnitt där jag är mer personlig och skriver om egna åsikter?
  • Undvik att ha en disposition som kronologiskt följer författarens liv (föräldrarna, barndomen, ungdomsåren, osv.), för om du har det riskerar du att lägga för stor vikt vid författarens liv och för lite på hans eller hennes verk.

Textlängd: ca 400-800 ord.

Lycka till!

Räkna med att du har två lektionstillfällen till ditt förfogande att jobba med uppgiften och att du får göra resten hemma.

Glöm inte att skicka din text till Urkund (skicka mail med din text som bifogad fil till adressen:  charlotta.wasteson.og@analys.urkund.se).

Du ska också publicera den på bloggen Elever & lärare tipsar & diskuterar (lägg den under kategorin ”författarporträtt”) och skriva ett inlägg på din egen blogg där du länkar till ditt författarporträtt.

 


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

You must be logged in to post a comment.



Hoppa till verktygsfältet