Skip to content

Categories:

Talövningar

Inför att man ska hålla tal kan det kännas inspirerande och kul att leka lite med möjligheterna att utnyttja dynamiken i rösten och kroppsspråket. Därför har jag här försökt lista några övningar i detta:

1. Coctailpartyt: Dela in gruppen i ettor, tvåor och treor. Ettorna har hög status, tvåorna har varken eller (neutralt läge) och treorna har låg status. Försök att visa ditt status med hjälp av hur du hanterar ögonkontakt, hållning, gångstil, gester, andning och röststyrka. Börja övningen: låtsas att ni är på ett mingelparty och att ni har en coctail i ena handen. Gå runt och hälsa på de övriga gästerna. Efter en stund bryter ni övningen och byter roller med varandra. Ettor blir tvåor, tvåor blir treor och treor blir ettor. Efter en liten stund byter ni en gång till. Efteråt diskuterar ni vad som kännetecknar de olika rollerna. Vilken roll kändes lättast att spela? Varför? Vilken kändes skönast att spela? Varför? Kan man lära sig något av övningen?

2. Öva gemensamma röster. Stå i tre grupper där de tre grupperna spelar tre olika roller. Förslag: En grupp är mor, en är far och en är dotter. Klockan är halv tre. Dottern är ute med föräldrarnas bil. Vad sägs? Dottern kommer hem. Hon har krockat bilen. Hur utvecklas samtalet? Vad sägs? (Dra gärna nytta av stereotyper. Sträva mot det enkla och självklara. Då flyter samarbetet bäst.)

3. Läs prator. Dela upp rollerna mellan er. Bestäm er för vem som ska ha högt respektive lågt status. Testa. Ta ut svängarna. Testa att byta status med varandra utan att byta roller. Testa att även byta roller med varandra. Hur känns det? Hur påverkas texten av vilket status de olika rollerna har?

4. Sätt er i mindre grupper och turas om att ha ordet. Den som talar ska försöka tala utan uppehåll om vad som helst, gärna ett helt meningslöst område. För en halv minut får den som klarar tala sammanhängande ett poäng, för en minut 2 poäng o.s.v.

5. Läs utdrag ur dramer. Förbered er gärna genom att läsa igenom dem hemma. Dela ut rollerna mellan er och läs med inlevelse, engagemang och känsla. Försök att ta ut svängarna. Använd er av pauser, varierad tonhöjd, tonstyrka och tempo. Ibland vill ni kanske vara välartikulerade, ibland inte. Vilket passar bäst i de olika replikerna och situationerna? Utnyttja att din andning kan signalera olika status och känslor om du andas snabbt och kort eller långsamt och djupt. Tänk gärna på din mimik, ögonkontakt, hållning och gester. Vilka signaler kan du sända med hjälp av din kropp? Hur kan du utnyttja detta?

Här kommer en individuell övning där du tränar ögonkontakt:

När du håller ditt tal ska du försöka ha ögonkontakt med alla dina åhörare. Varje gång du har ögonkontakt med någon av dina åhörare ska den personen höja handen. Varje gång du släpper ögonkontakten ska de lååååååååångsamt sänka handen igen. Du måste hinna få ögonkontakt med dem igen innan de hunnit sänka handen helt. När handen är nästan helt nere ska åhöraren varna: ”bip, bip, bip” … så att du blir uppmärksam på den krisartade situationen och kan göra något åt den.

Tips:

Tycker du att det är kul och utvecklande med improvisationsövningar? Ta gärna en titt på Keith Johnstones webbsida eller läs hans handbok Impro (från 1961, men i massor av nytryck sedan dess): http://www.keithjohnstone.com/


3 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

  1. Lotta Lindqvist, scenretoriker says

    Tack för roliga, handfasta och framför allt relevanta övningar!
    Visste inte att denna sida fanns, ska nu rekommendera den till många. Lärare och normala!

  2. cwaste says

    Tack för din respons! Vad kul att du gillade tipsen! 🙂

Continuing the Discussion

  1. NV10 och SPE10 läser Svenska B - Några övningar i röstanvändning och kroppsspråk linked to this post on 9 februari, 2012

    […] Här kan du få fler tips på talövningar:http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/talovningar/ […]

You must be logged in to post a comment.



Hoppa till verktygsfältet